lauantai 29. helmikuuta 2020

Pohjoismaita yhdistävät arvot löytyvät multimodaalisilla tekstitaidoilla - esimerkkinä musiikkivideot

Peruskoulun vuosiluokilla 7-9 B1-ruotsin oppimisen tavoitteena on pohjoismaisen kieliympäristön ja arvojen hahmottaminen. Hyvään osaamiseen edellytetään, että oppilas osaa kertoa, mitä kieliä Pohjoismaissa puhutaan ja kuvailla Pohjoismaita yhdistäviä arvoja. Oppimisen tavoite haastaa opettajan pohtimaan, mitä ovat Pohjoismaita yhdistävät arvot ja millaisella tehtävällä pohjoismaisen kieliympäristön ja arvojen hahmottaminen mahdollistetaan. Näiden lisäksi oppimisen tavoite voi johdattaa sekä oppilaan että opettajan multimodaalisten tekstitaitojen äärelle. Osaanko analysoida ja tulkita eri ilmaisumuotoja ja löydänkö niiden avulla Pohjoismaita yhdistäviä arvoja? 

Suunnittelin viime lukuvuonna 7.-luokkalaisille tehtävän, jossa he tutustuivat pohjoismaisiin artisteihin ja yhtyeisiin. Tehtävässä piti kuunnella Youtube-musiikkivideoita ja löytää niiden pohjalta mahdollisia yhdistäviä arvoja. Jokaisesta Pohjoismaasta piti valita vähintään yksi kappale, joka on laulettu kielialueen kielellä (vrt. tutustuminen pohjoismaiseen kieliympäristöön). Alla olevassa kuvassa on oppilaiden löytämiä arvoja tehtävästä Nordiska artister och grupper. Arvot eivät ole mitenkään tärkeysjärjestyksessä vaan sovellus on asetellut syöttämäni sanat kuvassa olevaan muotoon. Aika moni oppilas koki arvojen löytämisen vaikeana, ja osa oppilaista ei ymmärtänyt tehtävää ollenkaan, vaikka se avattiin yhdessä. Vaikeana koettiin myös kuvailla kappaleita eri tavoin ja kertoa niiden yhtäläisyyksistä. Vasta oppilaiden vastauksia lukiessa oivalsin, että yhtäläisyyksien ja arvojen löytäminen musiikkivideoista edellyttävät taitoa lukea muutakin kuin ns. perinteisestä kirjoitettua tekstiä, esimerkiksi millaisia visuaalisia elementtejä musiikkivideoissa on käytetty ja mitä niiden avulla halutaan viestiä. 

Tänä lukuvuonna muokkasin tehtävää niin, että otin siihen mukaan visuaalisen materiaalin analysoinnin. Miten kuvia, kuvakulmia, tapahtumapaikkoja, esineitä, henkilöitä ja värejä videoissa on käytetty ja mikä niiden rooli on keskeisen sanoman muodostumisessa? Apua tähän sain koulumme äidinkielen ja kirjallisuuden opettajalta, joka vinkkasi minua äidinkielen opettajaliiton jäsenlehdestä ja siinä ilmestyneestä tekstistä Opetusmenetelmiä multimodaalisten videoiden tulkintaan (Virke 2/2019). Tekstin mukaan nuorten taidot tulkita dynaamisia multomodaalisia tekstejä vaihtelevat, vaikka he ovat aktiivisia videoiden kuluttajia. Nuoret tarvitsevat myös tukea multimodaalisten tekstitaitojensa kehittämiseen. Videoita voidaan harjoitella analysoimaan kaikkia ilmaisumuotoja (esim. teksti, kuva, ääni) yhdessä tai niitä voi analysoida keskittymällä yhteen ilmaisumuotoon kerrallaan. Oppitunnilla harjoittelimme visuaalisen materiaalin löytämistä musiikkivideosta Ken Ring - Kelian ensin ilman ääniä ja sitten äänien kanssa.

1) Mitä värejä löydät videosta ja miten niitä on käytetty?
2) Keitä henkilöitä videossa esiintyy ja miten he käyttäytyvät?
3) Mitä kuvia, kuvakulmia, tapahtumapaikkoja ja esineitä videossa on ja miten niitä on käytetty?
4) Mitä kuvien, kuvakulmien, tapahtumapaikkojen, esineiden, henkilöiden ja värien avulla halutaan viestiä?
5) Löytyykö analysoitavien videoiden välillä yhtäläisyyksiä? Millaisia arvoja musiikkividet viestivät? 

Pohjoismaiset arvot ovat mielenkiintoinen hokema. Oppimisen tavoitetta avatessa ja tehtävää suunnitellessa sai hetken myllätä ennen kuin löytyi jonkinlaista määritelmää siitä, mitä pohjoismaiset arvot ovat: demokratia, ilmaisunvapaus, tasa-arvo, keskinäinen kunnioitus ja luottamus (kts. esimerkiksi Pohjoismainen tasa-arvoyhteistyö). Onko tämä virallinen totuus ja onko sillä oppimisen arvioinnin kannalta merkitystä? Mielestäni oppilaat löysivät hienoja arvoja tehtävän haasteellisuudesta huolimatta. Ehkäpä arvojen hahmottamisen ohella oleellista on, että oppilaat pääsevät harjoittelmaan tulevaisuuden kannalta tärkeitä taitoja, kuten monilukutaitoa ja taitoa toimia rakentavassa vuorovaikutuksessa ympäröivän maailman kanssa. Oppimisen suurinta antia on myös huomata, että opittu ruotsin kielen taito sitoo meidät kielellisesti muihin Pohjoismaihin ja rakentaa yhteistä kulttuuri-identiteettiä.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti