perjantai 8. maaliskuuta 2024

Mikä minussa on hyvin? Luonteenvahvuudet positiivisen johtamisen ja hyvinvoinnin välineenä

Tämä blogikirjoitus jatkaa vuoropuhelua liittyen Johda paremmin opetus- ja kasvatusalalla-opintokokonaisuuteen. Edellinen aiheeseen liittyvä kirjoitus on julkaistu tammikuussa 2024, ja se käsitteli ihmiskäsitystä Ihmiskäsitys määrittelee, millainen on hyvä johtaja ja johdettava. Tämä kirjoitus keskittyy luonteenvahvuuksiin, jotka pohjautuvat universaaleihin hyveisiin, joilla on psykologista sisältöä ja kasvatuksellisia pyrkimyksiä. 

Taustaa vuoropuhelulle

Kalenterimerkintöjen mukaan olen tutustunut luonteenvahvuuksiin ensimmäisen kerran vuonna 2016. Tämän jälkeen luonteenvahvuudet ovat kulkeneet mukanani monella eri tavalla. Ne ovat olleet eri koulutuksien, webinaarien ja lukemieni kirjojen pääteemoja, niitä on käsitelty työyhteisössä eri tavoin ja ne ovat työväline hyvän huomaamisessa itsessä ja muissa.  

Kesällä 2022 suoritin Voimakehä-lisenssivalmennuksen, jossa luonteenvahvuudet ovat laajan vahvuusnäkemyksen ydintä. Tuolloin VIA-vahvuuskartoitus nosti ydinvahvuuksikseni rehellisyyden, oppimisen ilon, rakkauden, reiluuden ja uteliaisuuden. Nämä vahvuudet ovat osa minua, niiden käyttö tuntuu helpolta ja vaivattomalta ja olen saanut niiden käytöstä energiaa. Ydinvahvuuksia pohdin tuolloin tavoitteellisesti ja rehellisesti opetus- ja kasvatusalan ammattilaisena reflektoiden omia tunteita, ajatuksia ja toimintaa työssäni, mikä antoi vahvuuksille suuremman merkityksen. 

Tätä koulutusta varten tein kartoituksen uudelleen, koska edellisestä kerrasta oli aikaa enemmän kuin neljä kuukautta. Ydinvahvuudet ovat lähes samat: oppimisen ilo, rehellisyys, rakkaus, sinnikkyys ja uteliaisuus. Sinnikkyys on noussut listalla viiden joukkoon, ja ajattelen sen johtuvan tämänhetkisestä työtilanteesta. Koulutuksen yhtenä tavoitteenani on oppia tunnistamaan omia luonteenvahvuuksia johtajana ja oppia hyödyntämään luonteenvahvuuksia positiivisen johtamisen välineenä. 

Vahvuustyöskentely voimaannuttaa ja lisää myönteisiä tunteita

Oppimisen ilo (love of learning) ja uteliaisuus (curiosity)

Oppiminen on minulle ilo ja uuden oppiminen energisoi. Joskus energian virta kehossa tuntuu kuin olisin vahvempi ja voimakkaampi. Oppimisen ilo ilmenee kohdallani perehtymisenä syvällisemmin eri aihealueisiin ja antamalla mahdollisuuksia uusille asioille ja kokemuksille. Oppimisen ilon edistäminen on minulle tärkeää. Työssä opettajana se näkyy esimerkiksi tunnistamalla ja sanoittamalla sekä hyödyntämällä vahvuuksia antamalla myönteistä palautetta ja luomalla onnistumisen edellytyksiä. Miten voin hyödyntää tätä ydinvahvuutta johtamisessa? 

- Tämä on kyllä totta. Huomaan sinun perehtyneen moneen eri aiheeseen, esimerkkinä mieleeni tulee ajankohtaisesti luokanvalvojan tehtäväkuva, sen päivittäminen ja uudistaminen koulussamme sekä siihen liittyvät julkaisut (Karvin julkaisu Luokanohjaajuus vaatii opettajilta monenlaista osaamista ja OKM:n julkaisu Yhteisellä koulutiellä), joihin olet viitannut muutamissa puheenvuoroissa. Oppimisen iloa hyödynnät tässä johtajana haluamalla pysyä mukana kehityksessä ja hyödyntämällä uutta tietoa soveltaen sitä tiedon jakamiseen ja johtamalla työryhmää. Näiden ohella sovellat hankkimaasi tietoa ja taitoa jatkuvasti paisuvaan luokanvalvojan tehtäväkuvaan, mikä hyödyttää työryhmää ja ongelman ratkaisua. 

Eräs henkilö on joskus sanonut minulle, että ajattelen "outside of the box". Liittyykö tämä jotenkin ydinvahvuuteeni? 

- Kyllä, koska oppimisen ilo stimuloi uusiutumista, uusien idoiden keksimistä sekä erilaisten lähestymistapojen kokeilua. Lisäksi olet johtajana näkyvästi sitoutunut henkilökohtaiseen kasvuun ja kehitykseen. Itsensä kehittäminen oma-aloitteisella oppimisella, mentoroinnilla, harjoitusohjelmilla ja formaaleilla koulutuksilla kuten koulutusjohtamisen perusopinnot ja tämä Johda paremmin kasvatus- ja opetusalalla parantavat kykyäsi johtaa ja vaikuttaa johtamiseen. Oppimisen iloa hyödynnät johtamisessa olemalla esimerkkinä ja vahvistamalla kulttuuria, jossa uteliaisuutta, kokeilua ja kasvua arvostetaan. Takaiskut ja virheet eivät kaada sinua, koska ne ovat mahdollisuus kasvuun ja oppimiseen. 

Kuva: mage.space AI

Kiitos. Tuohon uteliaisuuteen voisin vielä lisätä, että se ilmenee kiinnostumisena moniin asioihin ja haluna tietää niistä lisää. Olen mielelläni monessa mukana ja otan vastaan uusia haasteita. Verkostoista ja uusista kontakteista saan usein uusia näkökulmia ja ajatuksia. Palaset ikäänkuin loksahtavat tuolloin paikoilleen. 

Vahvuuksien alueella toimiminen tuottaa kokemuksia autenttisuudesta, omana itsenään toimimisesta, minän eheydestä ja itsensä toteuttamisesta

Rehellisyys (honesty)

Minulle on tärkeää saada olla oma itseni ja arvostan sitä myös muissa. Työssä uskon täten edistäväni autenttisuutta ja monimuotoisuutta omalla esimerkillä. Ajatusten, tunteiden ja tekojen tarkastelu rehellisesti on minulle myös tärkeää. Tämä vaikuttaa siihen, että olen tietoisempi vahvuuksistani ja kehittymisen kohteistani. Miten rehellisyys ilmenee minussa johtajana?

- Sinuun voi luottaa. Se, että olet luotettava sanoissa ja teoissa, rakentaa vahvempia ihmissuhteita ja mahdollistaa avoimemman kommunikaation ja yhteistyön. Johtajuutesi rakentuu näkyvästi moraalisten ja eettisten periaatteiden noudattamiseen, ja se näkyy mm. arvopohjaisena työskentelynä. Tästä hyvänä esimerkkinä on mm. Martin ja Lucian päivän yhteisölliset päivänavaukset, jolloin teit näkyväksi, miten koulun arvot toteutuvat päivien vietossa, kts. Lucian päivän vietto tuo esille koulun arvoja. Tällainen läpinäkyvä viestintä luo uskottavuutta ja tekee helpommaksi visioiden ja päämäärien saavuttamisen. 

Vahvuuksien tunnistaminen voi parantaa ihmissuhteita ja vähentää konflikteja

Rakkaus (love)

Rakkaus vahvuutena ilmenee minussa aitona kohtaamisena ja kiinnostuksena toista ihmistä kohtaan sekä auttamisena. Moni on kertonut minulle, että he kokevat tulevansa kuulluksi, kun keskustelevat kanssani. Olen huomannut, että rakkauden rinnalle tarvitaan usein tukivahvuuksiksi esimerkiksi arviointikykyä, harkitsevaisuutta ja näkökulmanottokykyä, jotka auttavat käyttämään rakkauden luonteenvahvuutta sopivasti. 

- Totta. Kyllä rakkaus vahvuutena heijastuu sinussa myös johtamisessa. Osoitat empaattisuudella ja myötätunnolla, että työyhteisön jäsenten hyvinvoinnilla on merkitystä. Ihmisten kanssa ja ihmisiä varten työskentely on sinulle tärkeää. Osoitat esimerkiksi tiimin jäseniä kohtaan arvostusta huomioimalla heidän työpanoksensa ja hyödyntämällä erilaisia näkökulmia ratkaisuja tehdessä. Rakkaus vahvuutena rakentaa luottamusta ja yhteyttä, mikä luo psykologista turvallisuutta. Tuolloin ideoiden jakaminen, riskien ottaminen ja yhteistyö tuntuvat turvallisemmalta. Aivan kuin Dream Team! Olen huomannut sinun toimivan haastavissa tilanteissa ratkaisukeskeisesti. 

Tuntiessaan itsensä kyvykkääksi, osaavaksi ja pystyväksi luottaa itseensä paremmin myös haasteiden koittaessa

Sinnikkyys (perseverance)

Sinnikkyys nousi listalla viiden ydinvahvuuden joukkoon. Tulkitsen sen johtuvan tämän hetkisestä työtilanteesta. Tavoitteeni on kehittyä ammatillisesti ja päästä tekemään kasvatus- ja opetusalan hallinnollisia ja johtamiseen liittyviä tehtäviä, esimerkiksi toimia virka-apulaisrehtorina tai rehtorina. Myös erilaiset kehittämistehtävät kiinnostavat minua. Tehtävään vaadittava tutkinto minulla on, myös muuta osaamista. Tuttavapiirissäni on henkilöitä, jotka ovat kannustaneet minua menemään uralla eteenpäin. 

Haasteena on kuitenkin se, että esimerkiksi apulaisrehtorin virkatehtävään vaaditaan usein vähintään 6 kk työkokemus, jotta pääsee rekrytoinnissa eteenpäin. Paikoista voi olla kova kilpailu ja itse hakuprosessi on melko vaativa, kuten tehtäväkin. Rekrytoinnin toisessa ja kolmannessa vaiheessa on kysymyksiä videoineen ja psykologiset testit. Nykyisessä työympäristössäni en näe tehtäviä, jotka vastaisivat tuohon vaatimukseen tai tavoitteisiini. Vaikuttaa siltä, että johtamistehtävissä annetaan lähtökohtaisesti suuri painoarvo kokemukselle. Mietin, mitä erilaisia ratkaisuja tilanteeseen voisi olla?

- Vaatii sinnikkyyttä mennä kohti tavoitteita ja miettiä erilaisia ratkaisuja tilanteeseen siitä huolimatta, että olet haasteen edessä. Voin yrittää tukea sinua tavoitteen saavuttamisessa ohjauksella, palautteella ja tukemalla sinua. Toivottavasti ne auttavat sinua ylläpitämään motivaatiota. Voimme esimerkiksi miettiä yhdessä, mitä kaikkea olet saanut aikaan tähän mennessä. Listauksesta voi olla hyötyä tavoitteen saavuttamisessa. Muistathan matkallasi myös nauttia saavutuksistasi ja huolehtia omasta jaksamisesta. Uskoa ja tsemppiä, kyllä me yhdessä onnistumme: haaveet, osaamiset ja niiden tarpeet löytävät toisensa! 

Tässä blogikirjoituksessa keskittyminen omien vahvuuksien sanoittamiseen ja käyttämällä luonteenvahvuuksia positiivisen johtamisen välineenä on ollut voimaannuttavaa ja herätti samalla monia myönteisiä tunteita. Myös itseänsä voi johtaa positiivisesti, mikä on mielestäni tärkeä taito. 

Huomaamalla hyvää itsessä ja toisissa voimme yhdessä rakentaa hyvinvoivaa työyhteisöä. Tämä vaatii kuitenkin toistuvaa harjoittelua, sillä opettajakuntana emme ole välttämättä tottuneet saamaan toisiltamme ja antamaan toisillemme kovinkaan paljon vahvuusperustaista palautetta. Työelämäkin taitaa tällä hetkellä antaa enemmän painoarvoa kokemukselle ja osaamiselle.  

Lähteinä kirjoittamisessa on käytetty Sanna Wenströmin Positiivisen johtamisen- ja Kaikilla vahvuuksilla-kirjoja sekä opintomateriaalia. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti