lauantai 12. huhtikuuta 2025

Tehtävä saksalaisesta työkulttuurista - opettajan pedagoginen matka tukiäly apurina korostaa opettajan asiantuntemuksen merkitystä

Kun lähdin suunnittelemaan oppilaille tehtävää saksalaisesta työkulttuurista, tarkoituksena oli ottaa tehtävä osaksi 9.-luokkaisen monialaista oppimiskokonaisuutta. Tehtävän tavoitteena oli yhdistää kielenoppiminen ja kulttuurituntemus oppimiskokonaisuuteen, joka tarkastelee työelämää ja työelämätaitoja eri oppiaineiden näkökulmasta. Saksan tunneilla oppilaat saisivat oppia uutta sanastoa ja pääsisivät tutustumaan Saksan työelämään. 

Lähtökohtana oli kielten taitoasteikon A1-A2-tasoinen oppimateriaali, jonka kautta oppilaat voivat harjoitella luetun ymmärtämistä, kulttuurisen osaamisen kartuttamista ja sanaston käyttöä. Tehtäväkokonaisuutta halusin myös pohjustaa autenttisella aineistolla, joka avaa työelämää Saksassa työntekijän silmin. Sopivan ja oppilaiden kielitaitoa vastaavan aineiston löytäminen osoittautui kuitenkin haastavaksi ja aikaa vieväksi. 

Tehtäväkokonaisuuden laatimisessa olen käyttänyt tukiäly ChatGPT:tä. Autenttiseksi materiaaliksi laadin esityksen työkokemuksestani Saksassa kesällä 1999. Tuolloin työskentelin jäätelönmyyjänä saksalaisessa perheyrityksessä Itä-Friisein saarella Saksan rannikolla. Esityksessäni vastasin kysymyksiin: Was war dein erster Job in Deutschland? Wie hast du diesen Job gefunden? ja Was hast du gelernt? Kysymysten ja vastausten rakenteissa oppilaille kertaantuivat olla-verbin imperfekti ja hiljattain opiskeltu perfekti. 

Kuva: www.pixabay.com

Lopulta rakensin kokonaisuuden, jossa oppilaat 

  • lukevat selkokielisen tekstin saksalaisesta työkulttuurista
Arbeitskultur in Deutschland

In Deutschland ist die Arbeit für viele Menschen sehr wichtig. Die meisten arbeiten von Montag bis Freitag, oft 8 Stunden pro Tag. Ein normaler Arbeitstag beginnt um 8 oder 9 Uhr und endet gegen 17 oder 18 Uhr. 

Pünktlichkeit ist wichtig. Wer zu spät kommt, muss sich oft entschuldigen. Auch Effizient ist sehr wichtig. Die Menschen möchten ihre Aufgaben schnell und gur erledigen. 

Die Kommunikation mit Kollegen ist meistens höflich und direkt. In vielen Firmen ist die Atmosphäre freundlich, aber formell. Man sagt oft "Sie" und nicht "du". 

Viele Menschen machen eine Mittagspause. Sie dauert ungefähr 30 bis 60 Minuten. In der Pause essen sie, lesen oder sprechen mit Kollegen. 

Auch Freizeit und Urlaub sind in Deutschland wichtig. Arbeiter haben im Durchschnitt 25 bis 30 Urlaubstage im Jahr. Am Wochenende haben die meisten Menschen frei und verbringen Zeit mit der Familie oder Freunden. 

Auch der Feierabend ist in Deutschland wichtig. Wenn die Arbeit vorbei ist, sagen viele: Schönen Feierabend. Das bedeutet "Guten Abend nach der Arbeit" oder "Jetzt kannst du entspannen.". Es ist eine nette Tradition unter Kollegen. 

  • vastaavat osaamistasojen mukaisiin kysymyksiin tekstin pohjalta, esimerkiksi
Täydennä lauseet oikeilla sanoilla suomeksi. (A1.1) 

a) Monilla ihmisillä Saksassa on _____________________ lauantaina ja sunnuntaina.
b) Kello 17 monet kollegat sanovat: "Hyvää _________________________________.
c) Saksassa on _____________________ hyvin tärkeää. 
d) Ihmiset pitävät keskipäivällä ______________________________. 
e) Yrityksessä sanotaan usein "________" eikä "du". 

Vastaa kysymyksiin saksaksi. (A2.1) 

a) Wann beginnt und endet ein normaler Arbeitstag in Deutschland? 
b) Wie ist die Kommunikation mit Kollegen? 
c) Was machen die Leute in der Mittagspause? 
d) Was bedeutet "Feierabend"?
e) Warum ist Pünktlichkeit wichtig? 

Kirjoitustehtävä: Mein Tag

Kirjoita lyhyt teksti otsikolla: Mein Arbeitstag oder Schultag

- Wann beginnt und endet dein Tag? 
- Was machst du in der Pause? 
- Wie ist die Atmosphäre bei dir?
- Was machst du nach der Arbeit/der Schule? 

  • poimivat ja suomentavat työelämään liittyvää sanastoa
  • ja pääsevät tutustumaan ammattisanastoon saksan kielellä, esimerkiksi https://de.islcollective.com/

Tällainen tehtävä oli monivaiheinen prosessi. ChatGPT auttoi sopivantasoisen tekstin tuottamisessa ja tehtävien laatimisessa, tehosti opettajan tehtävien kokoamista ja säästi valtavasti aikaa. Tukiälystä saa apua myös eriyttävän materiaalin tuottamiseen oppilaille, esimerkiksi tekstin lukemista voi helpottaa muokkaamalla tekstin lauseita vielä lyhyemmiksi, käyttämällä tuttua sanastoa ja yksinkertaista sanajärjestystä. Opettajan tehtäväksi jäi arvioida kriittisesti tukiälyn tuottama teksti ja tehtävät. Tekstin sisällön arvioimisessa auttoi henkilökohtainen asiantuntemus ja omakohtainen kokemus. Saksan työkulttuurista olen kerännyt myös muuta aineistoa, esimerkiksi Helsingin Sanomien Teema-lehden numerosta 4/19.

Vaikka tarkistin ja arvioin moneen kertaan tukiälyn tuottamat tuotokset, jäin silti pohtimaan niiden moraalista ulottuvuutta: Onko tämä oikein ja siltikään luotettavaa? Saksan työkulttuuria käsittelevä teksti on melko yleisluonteinen eikä kerro siitä kaikkea olennaista. Sen vuoksi tekstin voikin nähdä myös keskustelun herättelijänä, ja työkulttuuria voi käsitellä monipuolisemmin vuorovaikutteisesti oppitunnin aikana oppilaiden kanssa. 

Inhimillisen lisän kokonaisuuteen toi opettajan oma kokemus saksalaisesta työkulttuurista. Opettajan inhimillinen rooli korostuu edelleen tehtävien ja materiaalin muokkaamisessa ottaen huomioon oppilaiden osaamisen taso ja mahdolliset kiinnostuksen kohteet. Lisäksi opettaja pystyy ohjaamaan keskustelua, syventämään aiheen ymmärrystä ja tukemaan oppilaan oppimisprosessia ja tarvittaessa vastaamaan hänen tarpeisiinsa luokkahuoneessa. 

Tehtäväkokonaisuuden valmistusprosessi kuvastaa opettajan arkea; oppituntien suunnittelu on ideointia, opetussuunnitelman tarkkaa tuntemista, valintojen tekemistä oppilaiden tuntemuksen ja opetussuunnitelman perusteella, joskus myös opetusmateriaalin kokoamista ja laatimista. Tässä työssä tukiäly toimii työkaluna. Prosessi korostaa kuitenkin myös opettajan asiantuntemuksen merkitystä -ilman pedagogista ymmärrystä ja tuntemusta oppilasryhmästä tehtäväkokonaisuus saattaisi jäädä pinnalliseksi ja vähemmän merkitykselliseksi.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti