Tämä blogikirjoitus jatkaa vuoropuhelua liittyen Johda paremmin opetus- ja kasvatusalalla-opintokokonaisuuteen. Edellisissä kirjoituksissa olen käsitellyt johtamisen ihmiskäsitystä, luonteenvahvuuksia sekä tunteiden ja vuorovaikutuksen johtamista. Tässä blogikirjoituksessa keskityn laajaan vahvuusnäkemykseen ja siihen, miten laaja-alaiset vahvuudet näyttäytyvät ja ilmenevät työssäni ja johtamisessani sekä miten voisin hyödyntää laajaa vahvuusnäkemystä ja siihen liittyviä aktiviteettejä johtamistyössäni. Blogikirjoituksessa pohdin myös, mitä uutta olen oppinut omista vahvuuksistani laajan vahvuusnäkemyksen avulla unohtamatta niiden vaikutusta hyvinvointiin.
Taustaa laajaan vahvuusnäkemykseen
Tutustuin laajaan vahvuusnäkemykseen ensimmäisen kerran keväällä 2022. Tuolloin suoritin VOIMAKEHÄ® -lisenssin, joka perustuu laajaan vahvuusnäkemykseen. Voimakehä on menetelmä ja työkalu, jossa tunnistetaan vahvuuksia kuudella eri osa-alueella: luonteenvahvuuksia, luontaista kyvykkyyttä, hankittuja taitoja ja osaamista, kiinnostuksen kohteita, arvoja sekä resursseja. Työkalua voi hyödyntää omien ja toisten vahvuuksien laaja-alaiseen tunnistamiseen, ohjaukseen, valmentamiseen ja johtamiseen toimintaympäristössä. Keväällä 2022 sovelsin voimakehää oman laaja-alaisen vahvuusprofiilin luomisessa hyödyntämällä erilaisia käytännön harjoituksia.
Miten kuvailet omia laaja-alaisia vahvuuksiasi? Mitä kehittämisen tai huomion kohteita vahvuuksistasi nousee?
Luonteenvahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita olen käsitellyt aikaisemmissa blogikirjoituksissa Ihmiskäsitys määrittelee, millainen on hyvä johtaja ja Mikä minussa on hyvin? Luonteenvahvuudet positiivisen johtamisen välineenä Tässä totean vain luonteenvahvuuksien olevan laaja-alaisten vahvuuksien ydintä ja yhteydessä muihin vahvuuksien osa-alueisiin. Luonteenvahvuuksia kuten oppimisen iloa ja uteliaisuutta hyödynnän mm. kiinnostusten kohteisiini johtamiseen ja turvallisuuteen.
Arvot auttavat suuntaamaan toimintaa
Arvoja olen työstänyt tekemällä työarvojen kartoituksen. Kartoituksen mukaan erittäin tärkeiksi arvoiksi nousi 19 erilaista arvoa. Sijoitin kartoituksen arvot arvojen nelikenttään, jonka osa-alueet ovat työssäni välttämätön, työssäni tärkeä, työssäni kiva lisä ja työssäni ei niin tärkeä. Työssäni välttämättömiä arvoja kerääntyi kenttään yhdeksän ja näistä karsin itselleni viisi. Lisäsin listaan vielä reiluuden, vaikka se ei noussut kartoituksessa erikseen esille, mutta koen sen tärkeänä työssä ihmisten kanssa. Arvoja ei pidä mielestäni olla myöskään liikaa, jotta niihin on helpompi tukeutua. Arvoiksi on hyvä valita sellaisia, jotka ovat itselle merkityksellisiä ja auttavat suuntaamaan toimintaa. Käyttämääni nelikenttää voi hyvin hyödyntää myös omassa työssä.
Valitsemani kuusi arvoa löytyvät myös ydinvahvuuksistani. Esimerkiksi vaihtelevat työtehtävät tukevat uteliaisuutta ja autenttisuus luottamusta. Uskon, että näiden arvojen toteuttaminen työssä, itselle merkityksellisten asioiden parissa lisää myös hyvinvointia.
Luontaisten kyvykkyyksien tunteminen lisää itsen ja muiden ymmärrystä
Luontaisten kyvykkyyksien eli temperamentin, lahjakkuuksien ja luontaisten ajattelutaipumuksien tunteminen lisäävät itsensä ja muiden ymmärrystä. Temperamenttipiirteet, kuten aktiivisuus, sinnikkyys, sopeutuminen ja lähestyminen ovat vahvuuksiani, luontaiset kyvykkyydet selittävät toimintaani erilaisissa tilanteissa, esimerkiksi vuorovaikutustilanteissa niiden avulla voi tarkastella erilaisia tilanteita ja odotuksia, lisäksi ne ovat väline, jonka avulla voi huomioida erilaisia ihmisiä. Luontaisten kyvykkyyksien tunnistaminen auttaa ja ohjaa myös kasvua ja taitojen kehittämistä.
2021 tein analyysin luontaisista ajattelutaipumuksista. Analyysin perusteella tyylini on vihreä. Vuorovaikutustilanteissa luontainen tyylini on sovitteleva diplomaatti, joka käyttäytyy lähes aina fiksusti ja miellyttävästi. Analyysin mukaan oman ajattelutyylin tunnistaminen on itsensä tuntemisen ja kehittämisen hyvä lähtökohta. Esimerkiksi minulle on luontaista saada pohtia asioita rauhassa ja tarjota miettimisaikaa ennen vastauksen antamista. Joissakin tilanteissa tarvitaan kuitenkin myös nopeaa reagointia ja tätä harjoittelen edelleen.
Vahvuudet auttavat tunnistamaan kehittämisen kohteita ja poistamaan esteitä
Taitojen ja osaamisen tunnistamiseen ja sanoittamiseen olen tehnyt osaamispyramidin, johon olen asetellut oman osaamisen yleisiin työelämätaitoihin, ammatilliseen osaamiseen ja erikoisosaamiseen. Yleiset työelämätaidot (oma-aloitteellisuus, vuorovaikutustaidot, digitaidot, organisointi taidot, ajanhallintataidot, tekstin tuottamisen taito, yhteistyötaidot, hyvinvointiosaaminen, muutosjoustavuus ja -osaaminen) oli melko helppo nimetä, kun mietin omaa opiskelu- ja työhistoriaa erilaisissa tilanteissa ja tehtävissä. Sen sijaan ammatillisen osaamisen ja erityisosaamisen välillä koin haasteita ja jumiutumista. Nyt pohdin esimerkiksi sitä, ovatko koulutusjohtamisen perusopinnot ja tiimijohtamisen koulutus erityisosaamista rehtorin tehtävässä, kun rehtorin kelpoisuuteen vaaditaan Opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto. Tämä opintokokonaisuus, joka antaa teoreettista pohjaa toteuttaa positiivista johtamista eri työkaluja hyödyntäen toimintaympäristössä, on taas mielestäni selkeästi erityisosaamista johtotehtävissä.
Luonteenvahvuudet näyttävät olevan kytköksissä taitoihin ja osaamiseen: oppimisen ilo näkyy toiminnassani syvällisenä perehtymisenä monenlaisiin asioihin ja esteiden poistamisena, rehellisyys avoimuutena ja luottamuksensa toimiessa muiden kanssa, uteliaisuus kiinnostuksensa monenlaisiin asioihin. Johtamistaidot ovat kytköksissä omiin kiinnostuksiin ja oma temperamenttini ohjaa minua huomioimaan omaa herkkyyttäni haastavissa tilanteissa.
Resurssien hyödyntäminen omassa työssä lisää innostusta ja hyvinvointia
Valitsin tähän vielä kuvan, joka avaa ikkunan resursseihini minäpystyvyys, oman osaamisen hyödyntäminen ja kehittymisen mahdollisuudet. Kuvassa katselen Ånderdalenin kansallispuiston maisemaa takana neljän päivän vaellus vaativassa maastossa. Luottavaisin mielin lähdin matkalle: selviän kyllä, osaan ja opin uutta. Lukuvuoden ensimmäisen kvartaalin olen aloittanut samoilla resursseilla. Rehtorin sijaisjärjestelyistä johtuen olen saanut rehtorille kuuluvaa vastuuta. Vastuullani on puuttumisen toimintamallit, erityisesti koskien oppilaiden toiminnan selvittelyä yhteistyössä vararehtorin, luokanvalvojien ja opiskeluhuollon kanssa ja niistä seuraavat keskustelut huoltajien kanssa, huoltajatapaamiset seuraamuksineen ja kurinpitoon liittyvät asiat, tarvittaessa viranomaisyhteistyö sosiaalipalveluiden, poliisin ja erikoissairaanhoidon kanssa. Vastuullani on myös tiimien toiminnan tukeminen. Tällaisen lisävastuun ja haasteet olen ottanut kovin mielelläni vastaan!
Työnkuvan muotoilu on vaikuttanut siihen, että olen ollut havaittavan levollinen, luottavainen ja innostunut heti lukuvuoden alkumetreillä. Olen tehtävässä, jota pääsen toteuttamaan omalla osaamisella ja vahvuuksillani. Lisävastuun saaminen merkitsee minulle luottamuksen osoittamista. Ajatuksissani on kiitollisuus ja tunne siitä, että tekemälläni työllä on merkitystä ja siitä välitetään.
Miten laaja-alaiset vahvuudet näyttäytyvät ja ilmenevät johtamisessasi?
Johtamisessa laaja-alaiset vahvuuteni näkyvät työtehtävien suorittamisessa ja heijastavat arvojani. Reiluus, ihmissuhteiden vaaliminen, työtehtävien vaihtelevuus, oppiminen, luottamus ja tasapaino ohjaavat toimintaani. Näiden arvojen pohjalta pyrin rakentamaan toimintaympäristöön ilmapiirin, jossa oppilaat, opettajat, ohjaajat ja yhteistyökumppanit voivat tuntea olonsa turvalliseksi ja arvostetuksi.
Yhteistyö vararehtorin, luokanvalvojien ja opiskeluhuollon kanssa vaatii myös kykyä olla aktiivinen, sinnikäs ja sopeutuva. Kyky lähestyä tilanteita avoimesti ja ratkaisukeskeisesti auttaa minua navigoimaan monimutkaisissa tilanteissa, joissa tarvitaan moniammatillista yhteistyötä. Näin varmistamme, että oppilaan hyvinvointi ja turvallisuus ovat aina etusijalla.
Johtaminen ja johtajuus, hyvinvointi, turvallisuus ja kehittämistehtävät ovat kiinnostuksen kohteitani, jotka ohjaavat toimiani päivittäin. Olen erityisen kiinnostunut siitä, miten näitä teemoja voidaan käytännössä yhdistää koulun arkeen ja johtamiseen. Kyky nähdä kokonaisuus ja samalla keskittyä yksityiskohtiin on keskeinen vahvuuteni näissä prosesseissa.
Johtajuus vaatii jatkuvaa kehitystä, ja hyödynnän aktiivisesti omia johtamistaitojani eri tilanteissa. Nämä taidot ovat välttämättömiä silloin, kun käsitellään oppilaiden toimintaan liittyviä selvityksiä ja kurinpidollisia toimenpiteitä. Kyse ei ole pelkästään sääntöjen noudattamisesta, vaan oikeudenmukaisuuden ja kasvun mahdollistamisesta.
Resurssit, kuten minäpystyvyys, resilienssi, ja tärkeät ihmiset tukevat minua johtamistyössäni. Erityisesti minäpystyvyys – kyky luottaa omiin taitoihin – on ratkaiseva tekijä silloin, kun kohtaan haasteita. Samalla tiedostan, että ympärilläni on ihmisiä, joilta voin tarvittaessa saada tukea. Oman osaamisen hyödyntäminen ja kehittymisen mahdollisuudet ovat keskeisiä voimavaroja, jotka auttavat minua jatkuvasti kehittymään johtajana ja tukemaan tiimien toimintaa.
Työelämä ja maailma ympärillämme on jatkuvassa muutoksessa. Ajatus siitä, että ei ole koskaan valmis, on kovin raadollinen. Laaja-alaiset vahvuudet auttavat ankkuroitumaan vahvuuksien varaan, reflektoimaan ja kehittämään itseä vahvuuksien kautta. Ajatuksissani tässä hetkessä ja ajassa on valmis ja paras mahdollinen versio itsestäni. Se riittää!
Kirjoituksessa on hyödynnetty Sanna Wenströmin kirjoittamia kirjoja Positiivinen johtaminen - Johda paremmin opetus- ja kasvatusalalla ja Kaikilla vahvuuksilla - Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa sekä Liisa Keltokangas-Järvisen kirjaa Hyvät tyypit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti