Opetussuunnitelman
sanotaan olevan opettajan tärkein työväline. Mutta kuinka monessa työyhteisössä
tämän tärkeän työvälineen toteutumista arvioidaan lukuvuosittain? Opettajan
tulisi tiedostaa omassa opetuksen suunnittelussaan, millä tavalla oppiaineen
tavoitteet, sisällöt ja arviointi toteutuvat oppiaineen opetuksessa ja
oppimisessa. Ei siis pitäisi mennä oppikirja vaan opetussuunnitelma edellä.
Olen purkanut
tähän blogikirjoitukseen 7. luokan B1-ruotsin tavoitteisiin kuuluvat sisällöt
oppilaita varten. Koska arvioinnin tulee kohdistua oppilaan oppimiseen, olen
ottanut purkuvaiheessa punaiseksi langaksi Tavoitteiden
arviointi huomioi koko oppimisprosessin.
T1
KASVU KULTTUURISEEN MONINAISUUTEEN JA KIELITIETOISUUTEEN
- Opettelet
ruotsin kielen ääntämistä (å, e ja ä, o, g, u, sk ja sj, b ja p ja k).
- Opettelet
kielen rakenteita (aakkoset, lukusanat, persoonapronominit, kysymyssanat,
päälauseen sanajärjestys, omistuspronominit minun,
sinun, hänen, preesens, kieltosanat, kellonajat, substantiivin yksikkö ja
monikko, adjektiivit, prepositiot ja apuverbit).
- Opettelet
havainnoimaan, miten sama asia esitetään eri kielissä (vrt. suomi ja englanti).
- Tutustut
tilanteisiin, joissa ruotsin kieltä käytetään.
- Tutustut
ruotsinkieliseen kulttuuriin Suomessa ja Ruotsissa.
Arvosanan 8 osaaminen
Osaat tehdä
havaintojesi perusteella johtopäätöksiä ruotsin kielen säännönmukaisuuksista ja
soveltaa johtopäätöksiäsi sekä verrata sitä, miten sama asia ilmaistaan
jossakin muussa kielessä. Tunnet ruotsin kielen keskeisiä kielitiedon
käsitteitä.
T3 KIELTENOPISKELUTAIDOT
- Asetat
tavoitteita omalle oppimiselle.
- Opettelet
hyödyntämään monipuolisia tapoja oppia ruotsin kieltä.
- Opettelet
arvioimaan oppimistasi itsenäisesti ja yhteistyössä opettajan ja luokkatoverin
kanssa.
- Opettelet
vuorovaikutustaitoja.
Arvosanan 8 osaaminen
Osaat asettaa omia
kielenopiskelutavoitteita ja arvioida opiskeltutapojasi. Osaat toimia
vuorovaikutuksessa toisia kannustaen.
KEHITTYVÄ KIELITAITO - Teemat
Tervehdykset ja voinnista
kertominen
Esittäytyminen
Perhe
Vapaa-aika ja
harrastukset
Koulu ja
luokkatoverit
Vaatteet
Koti ja asuminen
Ruoka
Musiikki
T5 Opettelet ruotsin
kieltä suullisesti parin kanssa ja ryhmässä.
Arvosanan 8 osaaminen
Osaat selviytyä
monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus
viestintäkumppaniin.
·
T8 Opettelet
lukemaan erilaisia ruotsinkielisiä tekstejä.
Arvosanan 8 osaaminen
Ymmärrät
yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja
hidastettua puhetta asiayhteyden tukemana. Pystyt löytämään tarvitsemasi
yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä.
·
T9 Opettelet
kirjoittamaan erilaisia ruotsinkielisiä tekstejä.
Arvosanan 8 osaaminen
Osaat rajallisen määrän lyhyitä,
ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauseenrakenteita
ja pystyt kertomaan arkisista ja itsellesi tärkeistä asioista käyttäen suppeaa
ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä. Äännät harjoitellut
ilmaisut ymmärrettävästi.
Tämän listauksen lisäksi olen purkanut laaja-alaisen osaamisen taidot oppilaille nähtäväksi. Lähtökohtaisesti olen pohtinut, millaisia taitoja vieraan kielen oppitunneilla harjoitellaan, mitä tulevaisuuden taitoja voimme oppitunneilla harjoitella sekä mitä työkaluja, tapoja ja metodeja koulussamme käytössä olevilla resursseilla on mahdollisuus toteuttaa. Myös työyhteisössämme sovittu listaus Mitä tietoja, taitoja ja ominaisuuksia oppilaalla toivotaan olevan? on ollut ohjaavana tekijänä suunnittelussa.
YLEISET TYÖSKENTELYTAIDOT
-Toimiminen
ohjeiden mukaan
-Vastuu
omasta työskentelystä
-Itseohjautuvuus
-Sinnikkyys
-Vastuu
omasta oppimisesta
-Itsenäistä
työskentelyä
-Parin
kanssa ja pienessä ryhmässä toimimista
-Isossa
ryhmässä toimimista
KIELEN
OPPIMISEN TAIDOT
-Sanaston
opettelu
-Ruotsin
kielen opettelu suullisesti parin kanssa ja ryhmässä
-Erilaisten
tekstien lukeminen ruotsin kielellä
-Erilaisten
tekstien kirjoittaminen ruotsin kielellä
-Tavoitteiden
asettaminen omalle oppimiselle
-Itsearviointia
ja toveriarviointia
-Monipuoliset
tavat ja välineet oppia ruotsin kieltä
SOSIAALISET
TAIDOT JA TUNNETAIDOT
-Hyvät
tavat ja ystävällisyys
-Kuuntelun
taidot
-Taitoa
ilmaista itseänsä
-Vuorovaikutustaitoja
toisia kannustaen
AJATTELUN
TAIDOT
-Tiedon
arviointi
-Itselle
merkityksellisen tiedon rakentaminen
Listaukset on tarkoitus laittaa esille luokan seinälle, jolloin niihin voidaan tarvittaessa palata lukuvuoden aikana. Listauksia on myös tarkoitus käyttää oppilaiden itsearvioinnin tukena oppimisjakson alussa ja lopussa. Opettajan tehtäväksi jää vielä miettiä, mitä sisältöjä kustakin tavoitteesta sisällytetään kuhunkin oppimisjaksoon, miten laaja-alaisuus huomioidaan ja mitkä arviointitavat tukevat oppimisprosessia. Mainittakoon, että koulumme perusopetuksen opetussuunnitelmassa on paikallisesti päätetty, että opintojen aikaisen ohjaavan ja kannustavan arvioinnin osuus tulee olla vähintään yhtä suuri kuin oppimisen lopputuloksen osuus arvosanan määräytyessä.
Opetussuunnitelmalähtöisyydestä
ovat muuten kirjoittaneet myös Kaivokselan koulun rehtori Satu Ollila Oppikirja vangitsi opettajan ja erityisasiantuntija Leena Pöntynen Oppikirja edellä opsiin perä eellä puuhun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti