Opetushallituksen rahoittamat
OPS2016-tukikoulutukset paikallisen opetussuunnitelman tueksi ovat olleet
ilmapiiriltään inspiroivia. Koulutukset ovat haastaneet katsomaan tulevaan ja
antaneet sekä uusia työkaluja että toimintamalleja oman työn ja työyhteisön
tueksi. Uudet tuulet ovat siis puhaltaneet. Kysymys kuuluu, MITEN näitä inspiroivia tuulia saisi
vietyä omaan työyhteisöön.
Koulussamme otettiin koko kunnan peruskoulun
opettajien yhteinen startti opetussuunnitelmatyön tekemiseen. Iltama alkoi
laaja-alaisen osaamisen ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien alustuksella,
jonka jälkeen harjoittelimme monialaisen oppimiskokonaisuuden luomista. Ryhmät
vastasivat esimerkiksi kysymyksiin Mitkä
oppiaineet osallistuvat tämän oppimiskokonaisuuden suunnitteluun ja toteutukseen?
tai Millaisia laaja-alaisen osaamisen
tavoitteita asetetaan? Keskustelu oli idearikasta.
Iltama päättyi ainekohtaisen
opetussuunnitelmatyön aloittamiseen. Aineryhmissä keskustelimme mm.
oppisisältöjen jakamisesta eri vuosiluokille, laaja-alaisesta osaamisesta osana
oppiainetta sekä jostakin muusta ryhmän mielestä tärkeästä tarkastelusta. Opetussuunnitelman
välttämätön velvoittava osuus, kirjoittamisen prosessointi pääsi alkuun. MITEN jatkaa tästä eteenpäin?
Opetussuunnitelman perusteissa
kuvattu oppimiskäsitys haastaa pohtimaan myös oppimisympäristöjä ja työtapoja.
Oppimisympäristöjen ja työtapojen pitäisi olla pedagogisesti monipuolisia ja
joustavia[1].
Olen ymmärtänyt, että tämä haastaa koulun yhteisönä ja kunkin oppiaineen
miettimään, MITEN työskennellään ja
millaisissa oppimisympäristöissä työskentely tapahtuu, jotta asetetut
tavoitteet voidaan toteuttaa. Uuden ainekohtaisenkin opetussuunnitelman
hahmottamisen kannalta on tärkeä miettiä opetuksen tavoitteita mutta itse näen
myös tärkeänä, MITEN näitä
tavoitteita toteutetaan.
Perusopetuksen tulisi olla yhtenäinen
ja eheä. Yksi opettaja on osa kokonaisuutta. Eheä ja yhtenäinen kokonaisuus on
osiensa summa. Millaisiin opetuksen arvoihin koulun toiminta perustuu? Mikä on koulun
tieto- ja ihmiskäsitys? MITEN opetussuunnitelman
määrittelemää oppimiskäsitystä voidaan toteuttaa omassa koulussa? Millaisilla
metodeilla ja työvälineillä koulun yhdessä sovittuja arvoja, opettajien tieto-
ja ihmiskäsitystä sekä oppimiskäsitystä voidaan edistää[2]?
Itseäni helpotti huomattavasti, kun
oivalsin että opettaja yksin ei voi muuttaa koulua. Muutoksen on tapahduttava
yhdessä oppivassa yhteisössä. Kertokaa, jos olen ymmärtänyt asian väärin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti