Uuden opetussuunnitelman
terminologiaa voisi hyvin verrata ämpärilliseen perunoita. Jos on nopeasti
kuorittava iso ämpärillinen perunoita, ja jos jo alkajaisiksi tuskailee edessä
olevan urakan suuruutta, on edessä pelkkä koettelemus. Yritetään nyt sitten
torjua rimakauhua ja keskitytään kuorimaan yksi peruna kerrallaan.
Uuden opetussuunnitelman perusteissa yhtenä laaja-alaisen osaamisen tavoitteena on
monilukutaito. Perinteisten luku- ja kirjoitustaitojen lisäksi monilukutaidolla
käsitetään tarpeellisia uudenlaisia luku- ja kirjoitustaitoja uusissa
mediaympäristöissä. Koulun tehtävänä olisi tuottaa kirjoitustaitoja, joilla
pärjää uudenlaisessa osallisuuden kulttuurissa. Väistämättä tässä kohtaa alkaa
miettiä, miten omaa oppiaineen opetusta tulisi ohjata täyttämään annettua
monilukutaidon määritelmää. Mitä tarkoitetaan uuden kirjoittamisen taidoilla?
Koulumme äidinkielen ja
kirjallisuuden opettajat osallistuivat elokuun alussa äidinkielen ja kirjallisuuden
foorumiin. Luennoitsijana foorumissa oli ollut Outi Kallionpää. Kallionpään
mukaan uuden kirjoittamisen taidot voidaan tiivistää erillistaidoiksi, joita
ovat tekniset taidot, monisuorittamis- ja tietoisuustaidot, luovuustaidot,
multimodaaliset taidot, sosiaaliset taidot sekä julkisuustaidot.
Yksi peruna halkaistiin
moneksi. Mitä uutta opetukseen pitäisi tuoda? Tieto- ja viestintätekniikkaa
kuten verkkoympäristöjä, kameran kännykkää tms. pitäisi käyttää. Pitäisi osata
yhdistää kirjoitusta, ääntä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa ja esteettistä sommittelua.
Sosiaalisuus näkyy esimerkiksi siten, että tekstejä tehdään ja muokataan
yhdessä. Opetellaan julkisuustaitoja, korostetaan luovuutta, yhdistetään
perinteisiä kirjoittamisen taitoja uusiin ja osataan rikkoa perinteisiä
kaavoja.
Hallitusohjelmassa
linjataan, että oppimistapoja laajennetaan ottamalla käyttöön digitaalisia
oppimisympäristöjä. Voisiko joku nyt sitten kertoa, mitä nämä digitaaliset
oppimisympäristöt ovat esimerkiksi vieraiden kielten opiskelussa. Ovatko oppimisympäristöt sellaisia,
joissa toteutuu tulevaisuuden taitojen harjoittelu ja/tai tavoitteet? Lista
on kovasti tervetullut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti